TV-SpaRally-2017-016

 

Sinds zijn verrijzenis in 2015 bleek de Spa Rally al vaak erg selectief, maar dit jaar werd de wedstrijd een overlevingstocht door de extreme weersomstandigheden tijdens de tweede dag. Meer dan de helft van de deelnemers die van start gingen, moesten opgeven. Een balans die hoogst ongewoon is in Belgische rally’s. Helaas waren de twee vertegenwoordigers van J-Motorsport geen uitzondering op de regel. Maar, voor ze moesten opgeven, reden ze zich wel in de kijker, elk op hun niveau.

“Ondanks een probleem met de turboklep, die zich in veiligheidsmodus zette, waardoor we telkens gedurende meerdere seconden vermogen verloren in de openingsronde, en twee lekke banden in het begin van de tweede dag, stonden we voor de laatste ronde op een mooie derde plaats,” analyseerde Kevin Demaerschalk.

KAMV
RT1

Maar, een verlies aan turbodruk en dus vermogen kon niet opgelost worden, ondanks telefonische steun van Citroën Racing. De Brabander moest opgeven. Toch maakt hij een positieve balans op van deze Spa Rally: “Hoewel ik ervaring mis op dit parcours en nog niet de automatismen gevonden heb in de R5, toch waren we heel goed geklasseerd. Een podiumplaats zou voor iedereen een mooie beloning geweest zijn. De kilometers die ik dit weekend wist af te leggen, in heel wisselende omstandigheden, zullen me in het vervolg van mijn programma zeker van pas komen. Ik hoop dat we vanaf de Rally van Wallonië het geluk wat meer aan onze zijde zullen hebben…”

Amaury Molle ontdekte de DS 3 R3T Max. Hij ging uitstekend van start en streed meteen mee voor de leidersplaats in RC3. Na de eerste avond stond hij op een mooie 17de plaats, iets meer dan een seconde achter zijn rechtstreekse tegenstander, die al een wedstrijd meer ervaring had met zijn wagen. In het begin van de tweede dag, in de regen, moest Amaury echter zijn lot ondergaan.

“Amper 300 meter na de start van de zesde proef reed ik lek,” vertelt hij. “We reden de proef met een lekke band uit, maar het kostte ons wel anderhalve minuut. De meeste van onze concurrenten hadden wel zo een tegenslag. We rukten al snel weer op naar de tweede plaats in de categorie.”

Ondanks een schuiver die nog eens 40 seconden kostte, verhoogde Amaury in de regen in de vierde ronde het tempo. Hij reed twee snelste tijden in de categorie en rukte op naar de 14de plaats algemeen. Maar, in het begin van de laatste ronde ging hij even van de baan, waarbij de radiator van zijn DS 3 geraakt werd. De opgave was onvermijdelijk.  Door aquaplanning op een smalle strook, raakte zijn wiel echter verstrikt in prikkeldraad op KP13. Het duurde even, maar met de hulp van toeschouwers kon Amaury zijn weg verder zetten. Door een sortie van een Fiesta R5, gebeurde dit in ‘road’ modus. Eerder op de KP, nog voor het incident met de prikkeldraad, gaf de DS3 aan dat de watertemperatuur te hoog werd. Daarom werd na de proef telefonisch contact opgenomen met de ingenieur. Samen werd er besloten om de strijd te staken om de motor van de wagen te sparen.

“Het is jammer dat we deze kennismaking niet tot het einde konden vervolgen, maar we hadden wel voldoende tijd om veel te leren,” vertelt de Henegouwer. “De weeromstandigheden tijdens de tweede dag waren erg moeilijk. Er lag overal modder en je moest altijd opletten. Het verschil tussen deze DS 3 R3T en de R2 die ik voorheen bestuurde is enorm. Het koppel is veel groter. Op de modderige baantjes moest ik doseren met het gaspedaal om efficiënt te zijn. Die ervaring zal me zeker van pas komen tijdens de rest van het seizoen.”

Amaury wil de positieve aspecten van deze dubbele kennismaking nog eens benadrukken: “In onze eerste wedstrijd samen, was de verstandhouding met François Geerlandt optimaal. Zijn ervaring is ongetwijfeld een troef. Ik ben ook blij dat ik snelste tijden in de categorie heb gereden, zowel op het droge als in de regen. Dat is veelbelovend. Ik kijk al uit naar de volgende wedstrijd om dit goede begin te bevestigen.”

RallyTime animated
RT2
BRC
Cédric De Cecco start BRC campagne in Ralye de Wallonie
VAS
Wim Meulders: Drie decennia autosport met passie
Pieter Tsjoen Racing met Toyota GR Yaris Rally2 in Ypres Rally
BRC
Vande Walle – Truyaert kijken tevreden terug op hun thuisrally
BRC
Van de Vivere - Canoot maakten kennis met Skoda Fabia Rally2 in TAC Rally
BRC
2WD Trophy - Spelmans komt net te kort ondanks sterke inhaalrace
BRC
TAC Rally - 2WD Trophy - Faustin Lahy wint bij zijn debuut in Tielt 
BRC
TAC Rally - One-man-show van Paul Lietaer in Historic
BRC
TAC Rally - Kurt Braeckevelt de snelste in Divisie 2
BRC
TAC Rally - Leerrijke wedstrijd voor debutant Dré De Rycke
X